Żaden samochód nie jest niezawodny i każdy wcześniej czy później się popsuje. Na szczęście niektóre usterki można naprawić samemu, wystarczy posiadać podstawową wiedzę i wiedzieć, gdzie szukać, przy innych trzeba zdać się na specjalistę. Poniżej został zamieszczony, krótki FAQ, dzięki któremu będzie wiedzieć w jakich przypadkach sami poradzimy sobie z usterką, a kiedy trzeba udać się do mechanika.

 

1. Moje reflektory z czasem zmatowiały i pożółkły. Czy mogę coś z tym zrobić?

 

Matowienie reflektorów jest dość częstym zjawiskiem w wielu samochodach. W nowocześniejszych samochodach prawie zawsze stosuje się klosze plastikowe, dzięki8 czemu można je w dość prosty sposób wygładzić i wypolerować, a także przywrócić przeźroczystość. W sklepach można dostać specjalne pasty do polerowania reflektorów, dzięki którym łatwo usunąć zabrudzenia. Można również zakpić preparat, który zabezpiecza plastik przed żółknięciem. Pastę nakłada się na umyty reflektor za pomocą zwykłej ściereczki. Prace nie trwają długo, o ile nie posiadamy modelu samochodu w którym demontaż reflektorów jest skomplikowany. Podczas prac warto zwrócić uwagę, czy same żarówki nie są zabrudzone i przyżółknięte, jeśli tak je również należy wyczyścić lub wymienić na nowe.

 

2. Ostatnio padł mi akumulator. Musiałem zakupić nowy. Jak powinienem o niego dbać, aby nie skończył jak poprzedni?

 

Odpowiednio zadbany akumulator powinien wystarczyć na co najmniej 4-5 lat częstego użytkowania. Jeśli o niego odpowiednio zadbamy możemy wydłużyć znacząco jego żywotność. Jeśli mało jeździsz samochodem, warto zadbać o to by akumulator był regularnie doładowywany. Mało kto zdaje sobie sprawę, że to że samochód stoi w garażu nie powoduje, że akumulator się nie rozładowuje. Kolejną ważną rzeczą jest to, by akumulator ładować powoli, gdyż szybkie ładowanie dobrze znoszą tylko nowoczesne akumulatory z układami sart-stop i systemami odzyskiwania energii. Warto również dbać o czystość akumulatora oraz jego solidny montaż. Nie można również zbyt długo kręcić rozrusznikiem, gdyż może to doprowadzić nie tylko do uszkodzenia akumulatora, ale także samego rozrusznika.

 

3. Silnik zaczął wydawać dziwne odgłosy. Okazało się, że był za niski poziom oleju. Jak i jak często powinno się go wymieniać, aby nie uszkodzić silnika?

 

Olej powinien być wymieniany według zaleceń producenta. Jednak dla wielu osób niewiele to znaczy, często też niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. Dla przykładu producenci opli i fiatów uważają, że olej wystarczy wymieniać co około 50tys. kilometrów. Jednak w starszych samochodach rośnie zużycie oleju, im więcej przejechanych kilometrów tym częściej trzeba go wymieniać. Dlatego nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Im starszy rocznik tym częściej trzeba kontrolować poziom oleju i tym częściej go wymieniać. Dlatego dobrze po prostu co parę tygodni sprawdzić poziom oleju.

 

4. Jak często powinno wymieniać się pasek rozrządu?

 

Wielu kierowców ma z tym problem. Nowe paski są dużo trwalsze i powinny wystarczać na 180-200tys przejechanych kilometrów. Jednak warto pamiętać, że nadal są to elementy podatne na uszkodzenia, więc może się zdarzyć, że stan paska będzie dużo gorszy nawet po przebyciu dużo krótszych tras. Pasek zawsze należy wymienić po zakupie używanego samochodu, jeśli nie jest potwierdzone, kiedy ostatnio był wymieniany, kiedy pasek jest uszkodzony lub popękany, kiedy jest zabrudzony olejem, a także bez względu na przebieg co 5lat.